loading...

سلامت سلامتي

سلامت سلامتي

بازدید : 465
11 زمان : 1399:2

سلامت روان به اندازه سلامت جسم در حفظ سلامت و تندرستي عمومي افراد نقش دارد. سلامت روان زماني تامين مي‌شود كه فرد از نظر رواني در آرامش كامل به سر ببرد. يكي از راه‌هاي تامين سلامت روان، دوري از استرس‌هاي روزمره است. هرچند كه سلامت روان خيلي از ما تحت تاثير استرس قرار دارد و شايد خيلي‌هاي ما بگوييم كه دوري از استرس كار چندان ساده‌اي نيست، اما يك ترفند ساده براي رسيدن به آرامش، سلامت روان و دوري از استرس، كنار گذاشتن تلفن همراه، حداقل در زمان‌هاي استراحت يا بودن در كنار خانواده است.


يكي ديگر از راه‌هاي رسيدن به سلامت روان، حمايت عاطفي اعضاي خانواده از يكديگر است. اگر اعضاي خانواده بتوانند در مشكلات كوچك و بزرگ در كنار هم باشند، مي‌توانند تاحد قابل قبولي باعث ايجاد آرامش در خانه و حفظ سلامت روان تك‌تك اعضاي خانواده شوند. سلامت روان، به نكته ديگري كه همان خواب آرام باشد هم بستگي دارد. زماني ما مي‌توانيم توقع حفظ سلامت روان خود را داشته باشيم كه بتوانيم خواب آرامي را در طول شب تجربه كنيم. خواب ناكافي يا بي‌خوابي‌هاي مداوم، تاثيري به شدت منفي بر سلامت روان مي‌گذارد و فرد را دچار خستگي، اضطراب و در موارد شديدتر، بدخلقي و عصبانيت مي‌كند.


سلامت روان مساله‌اي است كه متاسفانه در بسياري از جوامع به آن اهميت چنداني داده نمي‌شود و اگر از فري خواسته شود تا براي بررسي سلامت روان خود نزد روان‌پزشك يا روان‌شناس برود، آن فرد در برابر مراجعه به پزشك از خود واكنش منفي نشان مي‌دهد. اين در حالي است كه پرداختن به بحث سلامت روان در كنار سلامت جسم، يكي از اركان اساسي حفظ سلامت و تندرستي در بسياري از كشورهاي پيشرفته است. به طور كلي، آرامش در كنار مديريت هيجان و شناخت از خود، جزو اصول اوليه حفظ سلامت روان محسوب مي‌شوند. زماني ما مي‌توانيم درباره سلامت روان خود صحبت كنيم كه بدانيم توانايي كنترل هيجانات، مخصوصا هيجانات منفي و ناگهاني خود را داريم.

بازدید : 511
11 زمان : 1399:2

آنچه در حوزه سلامت و بهداشت مورد بررسي قرار مي‌گيرد، نكات مربوط به سبك زندگي سالم و صحيح است. سلامت و بهداشت يكي از بخش‌هاي اساسي زندگي فردي و اجتماعي همه ما است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد. اگر بخش سلامت و بهداشت در جامعه ناديده گرفته شود، عوارض جبران‌ناپذيري از ابتلا به انواع بيماري‌ها گرفته تا به خطر افتادن سلامت رواني جامعه در انتظار ما خواهد بود. تضمين حفظ سلامت و بهداشت در هر جامعه، مستلزم داشتن زيرساخت‌هاي مناسب بهداشتي در آن جامعه است.

مثلا بهره‌مندي از خدمات رفاهي، تامين اجتماعي و دارا بودن دفترجه‌هاي بيمه براي تمام افراد جامعه، يكي از راه‌هاي ارتقا سلامت و بهداشت در جامعه است. زماني كه شهروندان يك جامعه از حداقل مزاياي رفاهي و درماني برخوردار نباشند، نمي‌توان اميدي به افزايش سلامت و بهداشت در آن جامعه داشت اما زماني كه افراد جامعه داراي سطح مناسبي از رفاه و تامين اجتماعي در زندگي روزمره خود باشند، با مراجعه به موقع به پزشك و اهميت دادن به سلامتي‌شان بدون نگراني از تامين هزينه‌ها، گام موثري در جهت تامين و ارتقاء سلامت و بهداشت در جامعه برمي‌دارند. حفظ سلامت و بهداشت در جامعه و در مرحله اول، بايد از نظام‌هاي پايه شروع شود.

يعني مسولان بهداشتي در هر جامعه بايد بتوانند مقوله سلامت و بهداشت را از پايه‌اي‌ترين اركان آن كه همان مدارس يا مهدهاي كودك باشد، آغاز كنند. اگر فرزندان ما از سنين پايين با مصاديق حفظ و ارتقا سلامت و بهداشت آشنا شوند، مي‌توانند با به كار بردن آنها در زندگي فردي‌شان، كمك بزرگي به حفظ سلامت و بهداشت جامعه در آينده بكنند. تدوين اساس‌نامه‌هاي مشخص براي حفظ و ارتقاء سلامت و بهداشت در جامعه هم اقدام عملي و موثر ديگري براي بهبود شرايط بهداشتي در جوامع خواهد بود. اساس‌نامه‌هاي مرتبط با سلامت و بهداشت مي‌توانند از پايه‌اي‌ترين تعاريف سلامتي تا جامع‌ترين مفاهيم بهداشتي را در خود جاي دهند.

بازدید : 522
11 زمان : 1399:2

امروزه در دنيا، با توجه به گسترش شبكه‌هاي اجتماعي، اكثر مردم خبرها و اتفاقات روز را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي دنبال مي‌كنند. يكي از حوزه‌هاي خبري، اخبار سلامت است كه طرفداران زيادي دارد. امروزه با پيشرفت علم، بيماري‌هاي بيشتري كشف و شناسايي مي‌شوند كه علم همچنان به دنبال راه درمان آن‌ها است. در اين بين، اخبار سلامت، با اطلاع رساني، مردم را از وجود بيماري‌ها و راه‌هاي مقابله با آن‌ها آگاه مي‌كند. اخبار سلامت شامل خبرهاي حوزه زنان، مردان، كودكان، سالمندان، تغذيه، بارداري، انواع بيماري‌ها، علايم آن‌ها و سبك زندگي مي‌شود.

يكي از وظايف اصلي خبرگزاري‌ها رساندن اخبار سلامت به دست مردم است زيرا اين مسئله با جان انسان‌ها سر و كار دارد. از آنجايي كه جهان به سرعت در حال حركت است و زندگي‌هاي امروزه دچار شتاب بي‌سابقه‌اي هستند، افراد فرصت زيادي براي مطالعه ندارند و به همين خاطر سرانه مطالعه در دنيا روز به روز كاهش ميابد. از طرفي دسترسي آسان به اخبار سلامت و ديگر حوزه‌ها باعث مي‌شود افراد براي رسيدن به پاسخ سؤالات خود در حوزه سلامت و سبك زندگي به اخبار سلامت كه از طريق مجلات پزشكي و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود روي بياورند. همين تقاضاي بالا، باعث حركت هرچه بيشتر چرخه اخبار سلامت مي‌شود. اخبار سلامت مرتب به روز مي‌شوند و ممكن است ماده غذايي كه تا ديروز بد مي‌دانستيم امروز پر خاصيت باشد.

به همين خاطر مجبور هستيم اخبار سلامت را مرتب دنبال كنيم تا از اطلاعات پزشكي روز دنيا عقب نمانيم. سلامت يكي از نعمت‌هاي الهي است كه اگر از دست برود، به دست آوردن دوباره آن كار مشكل يا در بعضي مواقع غير ممكن است. به همين خاطر توجه به سلامت بدن پيش از ابتلا به بيماري اهميت زيادي دارد كه دنبال كردن اخبار سلامت در اين زمينه ما را ياري مي‌كند. به كمك اخبار سلامت، همه ما مي‌توانيم سبك زندگي سالم و متناسب با شرايط زندگي خودمان را پيدا كنيم و سالم زندگي كنيم.

بازدید : 455
11 زمان : 1399:2

براي حفظ سلامت و تندرستي، راه‌ها و رازهاي زيادي وجود دارند. يكي از راه‌هاي حفظ سلامت و تندرستي، داشتن فعاليت‌هاي فيزيكي مستمر و روزانه است. افرادي كه به فكر سلامت و تندرستي خود هستند، بايد حداقل روزي 30 دقيقه پياده‌روي با سرعت متوسط انجام دهند يا براي حفظ سلامت و تندرستي خود، روزي 30 دقيقه نرمش بكنند تاحدي كه ضربان قلب‌شان تندتر بشود و به اندازه كافي هم عرق بكنند. راه ديگر رسيدن به سلامت و تندرستي، داشتن يك برنامه غذايي سالم است. منظور از برنامه غذايي سالم براي حفظ سلامت و تندرستي، پيروي از الگوهاي غذايي صحيح مانند كاهش مصرف چربي‌ها و افزايش مصرف ميوه‌ها و سبزي‌ها است. سلامت و تندرستي ما از نظر تغذيه‌اي، با پرهيز از مصرف قند و شكر در كنار جايگزين كردن غلات سبوس‌دار به جاي غلات آرد سفيد هم تاحد زيادي تضمين خواهد شد.


سلامت و تندرستي ما، فقط تحت تاثير عوامل جسماني نيست و عوامل رواني هم در حفظ سلامت و تندرستي‌مان موثر خواهند بود. هرچه كه ما بيشتر آرامش داشته باشيم، مي‌توانيم خواب راحت‌تر و عميق‌تري را تجربه كنيم و به اين ترتيب، علاوه بر سلامت و تندرستي جسم، سلامت و تندرستي روان‌مان هم تامين خواهد شد. حفظ سلامت و تندرستي در شرايط استرس‌زا، كمي سخت مي‌شود. به همين دليل هم به تمام افرادي كه زندگي‌شان خواه‌ناخواه تحت تاثير استرس قرار دارد، توصيه مي‌شود كه براي حفظ سلامت و تندرستي خود، كمي استرس را از محيط كار و زندگي‌شان دور كنند.


اين كاهش استرس مي‌تواند با ورزش كردن يا هم‌صحبتي با دوستان و خانواده اتفاق بيفتد. پرهيز از مصرف دخانيات، خط كشيدن دور استعمال سيگار، دوري از قليان و در نهايت، فكر نكردن به مصرف انواع مواد محرك، از ديگر رازهاي اساسي براي حفظ سلامت و تندرستي فرد است. اگر مي‌خواهيد زندگي سالم‌تر و همراه با آرامشي را تجربه كنيد، هرگز اختصاص زمان شخصي براي خودتان را هم فراموش نكنيد. يعني هفته‌اي يا حداقل، دوهفته‌اي يكبار، يك روز را فقط و فقط براي رسيدن به علاقمندي‌هاي خود اختصاص بدهيد تا با رسيدن به آرامش رواني، سلامت و تندرستي جسماني‌تان هم تامين شود.

بازدید : 446
11 زمان : 1399:2

سلامت دهان و دندان به عوامل بسيار زياد و مختلفي وابسته است. يكي از عوامل تاثيرگذار بر حفظ سلامت دهان و دندان، عوامل تغذيه‌اي است. به عنوان مثال، مصرف حجم بالايي از خوراكي‌هاي شيرين مانند نوشابه‌هاي گازدار، كيك و كلوچه، مي‌تواند تهديد بزرگي براي سلامت دهان و دندان باشد. از طرف ديگر، مصرف بي‌رويه خوراكي‌هاي رنگي مانند نوشابه‌هاي مشكي، شكلات، چاي و قهوه هم علاوه بر تاثير منفي بر سلامت دهان و دندان، باعث ايجاد ظاهري نامناسب براي دندان‌ها هم مي‌شود.


نوشيدن چاي يا قهوه داغ، سلامت دهان و دندان را از آن جهت تحت تاثير قرار مي‌دهد كه مي‌تواند به مرور زمان باعث ايجاد ترك‌هايي بر سطح دندان‌ها شود و به اين ترتيب، هم رنگ گرفتن اين ترك‌ها ظاهر دندان‌ها را ناخوشايند كند و هم گير كردن باقيمانده مواد غذايي در اين ترك‌ها، باعث به خطر افتادن سلامت دهان و دندان شود. عامل ديگري كه سلامت دهان و دندان را تهديد مي‌كند، جويدن خوراكي‌هاي بسيار سفت مانند يخ يا شكستن پسته و فندق با دندان‌ها است. اين كارها مي‌توانند منجر به شكستن دندان‌ها و افت سلامت دهان و دندان شوند.


عادت بسيار نادرست ديگري كه به شدت به سلامت دهان و دندان آسيب مي‌رساند، نگه داشتن اشيايي مانند چوب لباسي با دندان‌ها براي آويزان كردن لباس به آنها است. حالا اين نكته مطرح است كه چطور مي‌توان سلامت دهان و دندان را بهبود بخشيد؟ اولين و مهم‌ترين توصيه براي حفظ و ارتقا سلامت دهان و دندان، مسواك زدن شبانه و استفاده مداوم از نخ دندان است.


اگر عادت كنيد پس از صرف خوراكي‌هاي شيرين و چسبناك مانند كيك و كلوچه يا تافي و شكلات، دندان‌هاي خود ار مسواك كنيد، مي‌توانيد قدم بلندي در راه افزايش بهداشت و سلامت دهان و دندان خود برداريد. از طرف ديگر، همه ما بايد عادت كنيم براي حفظ سلامت دهان و دندان خود، خوراكي‌هاي بيش از حد اسيدي مانند ليمو، قره‌قروت يا لواشك را روي دندان‌ها نماليم تا باعث تخريب بافت ميناي دندان‌ها نشويم. ضمن اينكه گرداندن آب در دهان بعد از خوردن هر نوشيدني يا خوراكي رنگي هم كمك بزرگي به افزايش سلامت دهان و دندان خواهد كرد.

بازدید : 480
11 زمان : 1399:2

علاوه بر تربيت و حمايت، يكي ديگر از مهمترين وظايف پدر و مادر در بزرگ كردن فرزندان، توجه به سلامت كودكان است. كودكان، موجودات حساس و بي‌پناهي هستند كه نياز به حمايت 100 درصدي پدر و مادر دارند. براي اينكه سلامت كودكان تضمين شود، بهترين كار اين است كه از همان دوران بارداري و حتي پيش از آن، به نيازهاي كودك توجه شود. سلامت كودكان، شامل حوزه‌هاي مختلفي از جمله سلامت جسم، سلامت روان، نحوه برخورد با كودكان و تربيت آن‌ها مي‌شود. به منظور حفظ سلامت كودكان، والدين موظف هستند بهترين شرايط زندگي را براي كودك فراهم كنند.


ايجاد محيطي آرام و امن، تامين نيازهاي كودك از نظر پوشاك، خوراك و تحصيل و رسيدگي به امور تربيتي كودك، فاكتورهاي اوليه‌ي تضمين سلامت كودكان هستند. كودكان همواره در حال رشد هستند بنابراين بايد به تغذيه آن‌ها و دريافت كامل مواد معدني و ريزمغذي‌ها توجه ويژه‌اي شود. اگر سلامت كودكان ناديده گرفته شود، كودك با مشكلات بسياري در آينده روبه‌رو خواهد شد و چه بسا مشكلات تا آخر عمر همراه او باشند.


در حوزه سلامت كودكان، مبحث سلامت روان بسيار حائز اهميت است. اگر والدين از سلامت رواني برخوردار نباشند و محيط خانه براي كودك به نحوي نباشد كه از بودن در آن لذت ببرد، در آينده با فردي روبه‌رو خواهيم بود كه همانند والدين خود اطرافيان را آزاد دهد. والديني كه به سلامت كودكان اهميت مي‌دهند، به كمك بازي و تفريح، مسائل تربيتي را به آن‌ها آموزش مي‌دهند. امروزه بازي‌ها و كتاب‌هاي بسياري در دسترس هستند كه اخلاقيات و آداب صحيح انجام هر كاري را به كودك آموزش مي‌دهند. به منظور تأمين سلامت كودكان، بهتر است مادر براساس يك برنامه منظم، به تغذيه و واكسيناسيون كودك رسيدگي كند.


سلامت كودكان براي جامعه نيز مهم است به همين خاطر بخش پزشكي كشور از ابتداي بارداري مادران به دنبال غربال كردن كودكان و در صورت امكان درمان آن‌ها است. در دوران كودكي و مدرسه نيز آزمايشات غربالگري و واكسيناسيون جمعي انجام مي‌شود تا به تدريج برخي از بيماري‌ها به طور كلي در جامعه ريشه‌كن شود تا جامعه در آينده متحمل هزينه‌هاي بيشتري براي درمان نشود.

بازدید : 378
11 زمان : 1399:2

سلامت زنان يكي از مهمترين مسائل در زندگي زنان است. زنان بايد به سلامت خود اهميت بدهند تا بتوانند سلامت ديگر اعضاي خانواده را تضمين كنند. سلامت زنان شامل تغذيه مناسب، حفظ تناسب اندام، انجام آزمايش‌هاي غربالگري، انجام چكاپ‌هاي ماهيانه و توجه به زيبايي و سلامت پوست و مو است. سلامت زنان از دوران بلوغ، اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند. از آنجايي كه دختران جوان، بايد براي بارداري آماده شوند، نياز به پيگيري بيشتري براي حفظ سلامتي خود دارند. روزانه 30 دقيقه ورزش، مي‌تواند به حفظ سلامت زنان و تناسب اندام در آن‌ها كمك كند. براي داشتن اندامي متناسب، زنان بايد تغذيه مناسبي نيز داشته باشند. اكثر زنان، به دليل دوره‌هاي قاعدگي، بارداري و يائسگي، در زندگي، دچار كمبودهايي هستند كه بايد به آن‌ها توجه شود.


براي توجه به سلامت زنان، نياز به انجام آزمايش‌هايي از قبيل تست پاپ‌اسمير، ماموگرافي، آزمايش كامل خون، آزمايش‌ها غربالگري سرطان‌هاي زنانه مانند سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان پستان است. سلامت زنان از نظر روانشناختي نيز بايد تأمين شود. بسياري از زنان، به ويژه زنان خانه‌دار، به دليل ابتلا به روزمرگي دچار افسردگي مي‌شوند و همين حس بد به ساير اعضاي خانواده نيز منتقل مي‌شود. بيماري‌هايي مانند چاقي، ديابت، پوكي استخوان و مشكلات قلبي عروقي هميشه در كمين زنان هستند. سلامت زنان حتي در سنين يائسگي نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.


در اين دوران تغييرات هروموني باعث بروز بسياري مشكلات از جمله پوكي استخوان مي‌شود. به همين خاطر است كه از دوران جواني بايد به سلامت زنان اهميت داد تا در دوران سالمندي با مشكلات زيادي روبه‌رو نشوند. در حوزه سلامت زنان، ورزش يكي از ملزومات زندگي زنان است كه متأسفانه توسط بسياري از زنان ناديده گرفته مي‌شود. ورزش‌هايي مانند شنا، يوگا، پياده‌‌روي، دوچرخه سواري، ايروبيك بهترين گزينه براي حفظ سلامت زنان هستند. زناني كه به اين امر توجه دارند كمتر دچار اضافه وزن و چاقي كه مادر بسياري از بيماري‌ها است مي‌شوند.

بازدید : 476
11 زمان : 1399:2

سلامت مردان يكي از موضوعات قابل اهميت و مورد بحث در هر جامعه است. از آنجا كه معمولا آقايان به سلامتي خود كمي بي‌توجه هستند و كمتر از خانم‌ها به پزشك مراجعه مي‌كنند، بنابراين، پرداختن به «سلامت مردان» در جامعه، از اهميت بالايي برخوردار مي‌شود. يكي از مواردي كه سلامت مردان را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد و زمينه‌ساز ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي ديگر در آنها مي‌شود، بيماري ديابت است. ابتلا به بيماري ديابت، از چند جهت سلامت مردان را به خطر مي‌اندازد؛ يعني هم شانس ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را در آنها افزايش مي‌دهد و هم خطر ابتلا به ناراحتي‌هاي چشمي و كليوي را در آنها بالا مي‌برد. سلامت مردان، فقط با توجهِ به بيماري‌هايي كه آنها را در معرض خطر قرار مي‌دهد، تهديد نمي‌كند؛ بلكه مي‌تواند در اثر رعايت نكردن سبك زندگي سالم هم به خطر بيفتد.


سلامت مردان را مي‌توان با چند توصيه كاربردي به آنها تامين كرد: ورزش منظم و روزانه، مصرف روزانه حداقل 5 وعده ميوه و سبزي خام و تازه، كاهش مصرف غذاهاي سرخ‌شده، كم كردن مصرف چربي و نوشيدن حداقل 8 ليوان آب ساده در طول روز. سلامت مردان با يك عامل به ظاهر ساده ديگر هم به خطر مي‌افتد و آن عامل، چيزي نيست جز نور آفتاب. نور آفتاب مي‌تواند سلامت مردان را از نظر ابتلا به پيري زودرس پوست يا حتي سرطان پوست به خطر بيندازد. از اين رو به تمام آقايان توصيه مي‌كنيم كه هرگز استفاده از كرم ضدآفتاب را فراموش نكنند و حتما هم در روزهاي آفتابي، كلاه لبه‌داري با لبه حداقل 7.5 سانتي‌متري روي سر خود بگذارند.


تغذيه سالم از ديگر موارد پيشنهادي براي حفظ سلامت مردان است. مثلا گوجه‌فرنگي، يكي از بهترين مواد غذايي براي ارتقاء سلامت مردان معرفي شده است. چرا؟ چون حجم بالايي از ليكوپن را در خود جاي داده و به همين دليل هم سلاح ارزشمندي براي پيشگيري از ابتلا به سرطان پروستات محسوب مي‌شود. موز، يكي ديگر از خوراكي‌هاي پيشنهادي براي افزايش سلامت مردان است. موز، داراي حجم بالايي از پتاسيم است كه هم به تنظيم فشار خون در بدن مردان كمك مي‌كند و هم باعث بهبود عضله‌سازي در بدن آنها مي‌شود.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 146
  • بازدید سال : 184
  • بازدید کلی : 5418
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی